Ta strona używa cookies do celów analitycznych.

27/10/2025

Podpis kwalifikowany w mObywatel.

W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło w aplikacji mObywatel nową usługę – możliwość podpisywania dokumentów za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego. Jakie warunki należy spełnić, aby móc skorzystać z nowej usługi?

Elektroniczny podpis kwalifikowany jest równoważny z podpisem własnoręcznym. Za pomocą podpisu kwalifikowanego można podpisywać m.in. umowy, faktury oraz dokumenty urzędowe, a co więcej jest on uznawany w całej Unii Europejskiej.

Do tej pory podpis kwalifikowany był dostępny odpłatnie. Natomiast aktualnie Ministerstwo Cyfryzacji w aplikacji mObywatel udostępniło możliwość podpisywania 5 dokumentów w miesiącu za pomocą podpisu kwalifikowanego bezpłatnie. Przekroczenie limitu 5 dokumentów w miesiącu będzie wiązało się z koniecznością uiszczenia opłaty według stawki określonej przez wybranego dostawcę podpisu kwalifikowanego.

Obecnie w aplikacji mObywatel usługę podpisu kwalifikowanego udostępnia czterech dostawców:

mSzafir – dostawca Krajowa Izba Rozliczeniowa,
Cencert – dostawca Enigma,
SimplySign – dostawca Asseco Data Systems,
SIGILLUM – dostawca Polska Wytwórnia Papierów Wartosciowych

Każdy może samodzielnie wybrać dostawcę, z którego usługi będzie korzystał.

WAŻNE: Podpisem kwalifikowanym udostępnionym w aplikacji mObywatel można podpisywać dokumenty jedynie w sprawach prywatnych, które nie są związane z wykonywaną z działalnością zawodową. Dlatego w przypadku podpisywania dokumentów w ramach spraw związanych prowadzoną działalnością gospodarczą i podpisywania dokumentów z nią związanych należy wykupić kwalifikowany podpis elektroniczny u certyfikowanego dostawcy np. KIR: https://www.mszafir.pl/ . Listę certyfikowanych dostawców znajdziesz tutaj: https://www.nccert.pl

 

Jakie są warunki podpisywania dokumentów za pomocą podpisu kwalifikowanego w aplikacji mObywatel?

1.podpisujący jest osobą pełnoletnią, 

2.posiadanie mDowodu (musi on posiadać takie same dane jak zwykły dowód osobisty), 

3.posiadanie ważnego i niezawieszonego e-dowodu (dowód osobisty z warstwą elektroniczną),

4. telefon z funkcją NFC, 

5. aplikacja mObywatel w wersji 4.69.0 lub wyższej. 

Należy pamiętać, że dokumenty przekazywane do podpisu powinny być w formacie PDF oraz nie mogą przekraczać 5 MB.

 

W jaki sposób podpisać dokumenty za pomocą podpisu kwalifikowanego?

Instruktaż podpisywania dokumentów za pomocą podpisu kwalifikowanego w aplikacji mObywatel można znaleźć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=fGOvw1ywQSg

Natomiast istnieje również możliwość podpisania dokumentów podpisem kwalifikowanym przez stronę internetową: https://podpis.mobywatel.gov.pl/, a następnie za pomocą kodu QR udostępnienie danych do podpisu poprzez aplikację mObywatel. Instrukcję krok po kroku można znaleźć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=5HyfBF_moVU

 

W przypadku pytań dotyczących tego lub innych zagadnień zapraszamy Państwa do kontaktu z Kancelarią pod adresem e-mail: kancelaria@apogado.pl