Ta strona używa cookies do celów analitycznych.

11/08/2025

Krajowy System e-Faktur – kolejne zmiany.

Nowe zasady wprowadzenia i obowiązywania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)

 Czy  jest Krajowy System e-Faktur (KSeF) i jakie są jego założenia możecie Państwo przeczytać tutaj:

https://www.apogado.pl/nowosci-w-zakresie-wystawiania-faktur-vat 

https://www.apogado.pl/krajowy-system-e-faktur-od-kiedy-obowiazkowy-dla-przedsiebiorcow 

Na przestrzeni ostatnich lat polski ustawodawca podejmował już kilkakrotnie próbę dostosowania przepisów o KSeF do potrzeb przedsiębiorców, jednak z uwagi na skalę przedsięwzięcia dodatkowe konsultacje społeczne ujawniły potrzebę rozwiązania kolejnych problemów.

Z tego też względu do Sejmu trafił projekt ustawy (Druk nr 1407) https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=1407 dostosowujący zasady funkcjonowania KSeF do realiów rynku. Projekt przeszedł ścieżkę parlamentarną i został przekazany do podpisu Prezydentowi.

 

I. Terminy wprowadzenia KSeF.

Zgodnie z projektem ustawy, obowiązek wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników podzielono na etapy:

  • od dnia 1 lutego 2026 r. dla podatników, których wartość sprzedaży (wraz z podatkiem) przekroczyła w 2024 r. kwotę 200 mln zł,
  • od dnia 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych podatników.

Terminy te objęte są jednak pewnymi wyjątkami, na które składają się:

  • wprowadzenie okresu przejściowego, tj. od kwietnia 2026 r. do końca 2026 roku dla mikroprzedsiębiorców – w ramach ułatwień dla mniejszych podatników, w tym okresie nie będą zobowiązani do wystawania e-faktur podatnicy, których transakcje potwierdzane fakturami obejmują niewielką wartość ogólną sprzedaży (do łącznej wartości sprzedaży udokumentowanej fakturami – 10 tys. zł miesięcznie),
  • utrzymanie do końca 2026 r. możliwości wystawiania faktur z kas rejestrujących, co ma na celu wydłużenie okresu dostosowania się do wdrożenia KSeFu podatników, którzy, korzystali z możliwości wystawiania faktur przy użyciu kas rejestrujących,
  • odroczenie do końca 2026 r. wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, (także tych wykonywanych w mechanizmie podzielonej płatności MPP), co również ma na celu wydłużenie okresu dostosowania się do wdrożenia KSeFu,
  • dobrowolność wystawienie e-faktur dla nabywców będących konsumentami – to przedsiębiorca będzie decydował, czy na rzecz konsumenta wystawi fakturę w KSeF, czy w dotychczasowej formie.

II. Pozostałe zmiany w funkcjonowaniu KSeF.

Omawiany projekt ustawy wprowadza także inne zmiany w zakresie funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur, do który należy m.in:

  • wprowadzenie na stałe możliwości dobrowolnego stosowania przez podatników trybu „offline24” – na wcześniejszych etapach ustawodawca wprowadził przejściowy tryb wystawiania e-faktur w trybie offline, na wypadek awarii lub trudności w funkcjonowaniu KSeF, jednak pomysł ten doczekał się rozwinięcia. Aktualnie nowy projekt obejmuje możliwość stałego, dobrowolnego wystawiania e-faktur w trybie offline bez podawania przyczyny, jednak faktura offline będzie musiała zostać wprowadzona do systemu w następnym dniu roboczym,
  • wprowadzanie możliwości przesyłania do systemu załączników do e-faktury – załączniki mogą zawierać dodatkowe dane lub rozliczenia dotyczące transakcji objętej fakturą i stanowić będą integralną część e-faktury,
  • możliwość wcześniejszego poboru certyfikatu KSeF – jeszcze przed wejściem w życie obowiązku wystawiania faktur w KSeF, podatnicy będą mogli pobrać specjalny certyfikat, który uprawnia m.in. do wystawiania faktur offline,
  • zmiana schematu e-faktury pod kątem jednostek podległych Jednostek Samorządu Terytorialnego – rozwiązanie to ma zapewnić dostęp do faktur jednostkom podległym JST poprzez umożliwienie wskazania NIPu tej jednostki.

Co także istotne, od 1 dnia listopada 2025 r. planowane jest udostępnienie środowiska testowego KSeF 2.0. w celu przetestowania funkcjonalności systemu.

W przypadku pytań dotyczących tego lub innych zagadnień zapraszamy Państwa do kontaktu z Kancelarią pod adresem e-mail: kancelaria@apogado.pl