12/06/2025
Przestrzeganie dyrektywy Omnibus pod lupą UOKIK.
O obowiązkach przedsiębiorców prowadzących sprzedaż online towarów, usług i treści cyfrowych na rzecz konsumentów związanych z Omnibusem pisaliśmy tutaj: https://www.apogado.pl/od-1-stycznia-2023-r-zmiany-w-e-commerce-czy-aktualizowales-juz-regulamin-i-strone-internetowa-swojego-sklepu oraz https://www.apogado.pl/black-friday-a-dyrektywa-omnibus.
Jednym z obowiązków wynikających z Dyrektywy Omnibus jest podawanie informacji o najniższej cenie towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Zamieszczanie przez sprzedawców takiej informacji ma na celu zapobiegać sztucznemu zawyżaniu cen oferowanych towarów lub usług.
W maju 2025 r. UOKIK wszczął postępowanie przeciwko spółce prowadzącej jedną z najbardziej popularnych platform e-commerce, która oferuje różnego rodzaju asortyment – od odzieży po sprzęty elektroniczne. Prezes UOKIK zarzucił spółce prezentowanie cen promocyjnych w sposób sprzeczny z prawem.
UOKIK uznał, że biorąc pod uwagę sposób prezentowania cen konsumenci dokonujący zakupów na platformie mogą nie wiedzieć jak duża jest promocja, z uwagi na brak podania ostatniej najniższej ceny w okresie 30 dni od wprowadzeniem obniżki lub podanie nieprawdziwej kwoty.
Ponadto zdarzały się przypadki, gdzie spółka w krótkim okresie czasie kilkukrotnie obniżała cenę produktów, jednakże nie zmieniała informacji o najniżej cenie z ostatnich 30 dni przed obniżką.
Prezes UOKIK nieprawidłowości dopatrzył się również w prezentowaniu cen produktów występujących w różnych wariantach kolorystycznych lub rozmiarowych. Pomimo, że wszystkie były objęte obniżką, to informacja o najniżej cenie z ostatnich 30 dni nie była zamieszczana przy wszystkich wariantach. Prowadzone postępowanie nie zostało jeszcze zakończone.
W połowie 2024 r. UOKIK wszczął również postępowanie przeciwko spółce prowadzącej dwa sklepy znane internetowe oferujące w swoim asortymencie odzież i obuwie, zarzucając :
- brak prezentowania najniższej ceny z ostatnich 30 dni od wprowadzenia obniżki, zgodnie z Dyrektywą Omnibus,
- wprowadzanie w błąd co do ceny produktu poprzez brak informacji, że obniżki cenowe są skierowane do członków klubów lojalnościowych,
- wprowadzanie w błąd co do korzyści cenowej poprzez oferowanie produktów w promocyjnej cenie, pomimo tego, że nie zmieniła się lub nawet wzrosła.
Postępowanie prowadzone przez UOKIK wobec spółki nie zostało jeszcze zakończone.
Jednocześnie w maju 2025 r. UOKIK na tą samą spółkę nałożył karę 14 910 599 zł za wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez sugerowanie szczególnej korzyści cenowej. Prezes UOKIK stwierdził, że promocja cenowa w dwóch prowadzonych przez spółkę sklepach internetowych nigdy się nie kończy, więc nie jest realną promocją. Spółka w sposób ciągły udostępnia kody rabatowe pod nowymi nazwami, a oferty promocyjne nie mają charakteru wyjątkowej promocji, ponieważ jest ona stale dostępna. Decyzja wydana przez UOKIK nie jest jeszcze prawomocna.
Jakie kary grożą wyżej wymienionym spółkom za naruszania obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus?
Za naruszenie obowiązków wynikających z dyrektywy Omnibus, w tym za brak informowania konsumentów o najniżej cenie w okresie 30 dni sprzed obniżki grozi kara w wysokości do 10 % obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
W przypadku pytań dotyczących tego lub innych zagadnień zapraszamy Państwa do kontaktu z Kancelarią pod adresem e-mail: kancelaria@apogado.pl