Ta strona używa cookies do celów analitycznych.

02/04/2025

Dostępność produktów i usług – nowe obowiązki dla branży e-commerce.

28 czerwca 2025 r. w życie wchodzi ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Ustawa ta wdraża regulacje wynikające z Europejskiego Aktu o dostępności. Jakie obowiązki nowa ustawa nakłada na przedsiębiorców z branży e-commerce?

Zarówno Europejski Akt o dostępności, jak i wchodząca w życie ustawa mają na celu ułatwić dostęp do produktów i usług dla jak największej liczby osób, w szczególności osobom niepełnosprawnym. 

Podmiotami zobowiązanymi do zapewnienia wymagań dostępności produktów i usług są producenci, ich upoważnieni przedstawiciele, importerzy, dystrybutorzy oraz usługodawcy.

Mikroprzedsiębiorstwa świadczące usługi są zwolnione z obowiązku spełnienia wymogów dostępności i wszelkich obowiązków odnoszących się do zgodności z tymi wymogami.

Do produktów i usług objętych regulacją zalicza się m.in. handel elektroniczny.

Jakie obowiązki dla przedsiębiorców działających w branży e-commerce wynikają z ustawy?

  • ocena zgodności usługi z wymaganiami dostępności,
  • podanie do publicznej wiadomości w regulaminie świadczenia usług lub innym równoważnym dokumencie, w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej oraz w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami informacje o oferowanej i świadczonej usłudze, informacje niezbędne do korzystania z usługi, informacje o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności,
  • udzielanie informacji na temat procesu oferowania lub świadczenia usługi i jego monitorowania w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej oraz w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami,
  • przechowywanie informacji, o których mowa w pkt b i c przez cały okres, przez który usługa pozostaje w ofercie,
  • uwzględnianie zmian dotyczących oferowania lub świadczenia usług, zmian wymagań dostępności oraz zmian w normach zharmonizowanych lub specyfikacjach technicznych, na podstawie których deklaruje się zgodność usług z wymaganiami dostępności,
  • w przypadku gdy usługa nie spełnia wymagań dostępności, podejmowanie działań naprawczych niezbędnych do zapewnienia zgodności usługi z tymi wymaganiami,
  • niezwłoczne informowanie właściwego organu nadzoru rynku o niespełnianiu przez usługę wymagań dostępności, podając informacje na temat niespełniania wymagań dostępności oraz o podjętych działaniach naprawczych,
  • na żądanie Prezesa Zarządu PFRON lub właściwego organu nadzoru rynku, w terminie określonym w żądaniu, udzielanie informacji koniecznych do wykazania zgodności usługi z wymaganiami dostępności, w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej,
  • współpracowanie z Prezesem Zarządu PFRON lub właściwym organem nadzoru rynku w zakresie działań naprawczych podejmowanych w celu zapewnienia zgodności usługi z wymaganiami dostępności,
  • wykorzystywanie w ramach oferowania lub świadczenia usług produktów, które spełniają wymagania dostępności,
  • udzielanie informacji w postaci papierowej lub elektronicznej o oferowanych i świadczonych usługach oraz, w przypadku produktów wykorzystywanych w ramach oferowania lub świadczenia usług - udzielanie informacji o związku tych produktów z usługą, funkcjach i właściwościach zapewniających spełnianie wymagań dostępności oraz ich interoperacyjności z narzędziami wspomagającymi, a także informacji niezbędnych do korzystania z usługi: za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego, w sposób zapewniający ich zrozumiałość, w formatach tekstowych umożliwiających wykorzystanie ich w alternatywnej i wspomagającej komunikacji, które mogą być przedstawiane za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego, za pomocą czcionki o odpowiednim rozmiarze i kroju, z uwzględnieniem przewidywalnych warunków użytkowania oraz z zastosowaniem wystarczającego kontrastu i odstępów między literami, wierszami i akapitami, z alternatywną prezentacją treści nietekstowych,
  • udzielanie informacji, o których mowa powyżej w postaci elektronicznej w sposób zapewniający postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność tych informacji;
  • jednolitość stron internetowych i aplikacji mobilnych przez zapewnienie ich postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności,
  • zapewnia się udzielanie informacji o spełnianiu wymagań dostępności przez produkty albo usługi, jeżeli te informacje zostały podane przez obowiązany do tego podmiot gospodarczy,
  • zapewnia się postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność funkcji i metod służących identyfikacji stron usługi handlu elektronicznego, zachowaniu bezpieczeństwa oraz dokonywaniu płatności, składaniu podpisów elektronicznych i usług płatniczych stanowiących część tej usługi.

W celu zapewnienia dostępności cyfrowej stron internetowych należy zadbać, aby spełniały one kryteria WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), które zostały określone tutaj: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-pl/

Dostępność cyfrową swojej strony internetowej można zbadać samodzielnie za pomocą listy kontrolnej: https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/jak-zbadac-czy-strona-www-jest-dostepna-cyfrowo

Przedsiębiorcy działający w branży e-commerce będą zobowiązani do wprowadzenia wymogów dostępności jeszcze przed 28 czerwca 2025 r.

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących tematyki dostępności produktów i usług, a także dostępności cyfrowej stron internetowych, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią.